Veilig Handelen

Veilig handelen.


Hoewel HorecaMarktPlein geen partij is in de daadwerkelijke transactie tussen de verkoper en potentiele koper willen we beide partijen graag informeren over controlemogelijkheden en voorzien van adviezen om transacties zo veilig mogelijk af te handelen.

 

Top 5 tips voor veilig handelen.


  • Als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn is dit meestal ook zo.
    • a.  Biedt de verkoper meerdere producten aan tegen zeer lage prijzen, wees dan alert.
    • b.  Vergelijk de prijs van soortgelijke producten om te beoordelen of deze realistisch is!

 

  • Controleer voor betaling of de bankgegevens van de verkoper voorkomen in de database Meldpunt Internetoplichting van de politie.

    

  • Controleer het serienummer van een artikel op: insert link

            

  • Bekijk hoelang de verkoper al actief is op HorecaMarktPlein en zoek de gebruiker op via het internet, controleer bij de KvK of internet fora, bijvoorbeeld:

              

 

  • Betaal indien mogelijk via Creditcard of PayPal en uw aankopen zijn in veel gevallen automatisch beschermd.

 

Kopers en verkopers vinden elkaar via de site HorecaMarktPlein, en de afspraken komen tussen koper en verkoper onderling tot stand. HorecaMarktPlein speelt geen rol in de tot stand koming van deze ondeling gemaakte afspraken. In het geval dat de transactie toch is misgegaan en u van mening bent te zijn opgelicht, raden wij u aan te allen tijde hiervan aangifte te doen bij de Politie. Wij verzoeken u om dan ook HorecaMarktPlein hiervan op de hoogte te stellen.

 

Kopers


Persoonlijk contact en heldere communicatie

  • Zoek naar inventaris bij u in de buurt en haal uw product zelf op.
  • Betaal bij aflevering maar neem geen grote sommen geld mee.
    • Betaal bijvoorbeeld een klein gedeelte aan om uw product te reserveren en verzorg een elektronische transactie tijdens het afhalen.
  • Maak contact via de telefoon.
    • Maak afspraken met de verkoper over de prijs, (af)levering en eventuele garantie.
    • Vraag naar additionele informatie over het aangeboden product, zoals eventuele tekortkomingen en verzoek om extra (hoge resolutie) foto's indien de foto’s op HorecaMarktPlein niet voldoende zijn.
  • Bekijk hoe lang de verkoper actief is op HorecaMarktPlein en bekijk andere advertenties van de verkoper.
  • Spreek niet af op een afgelegen plek.Wees alert bij verkopers uit het buitenland.
  • Vraag om exacte eigenschappen van het artikel en bewaar alle informatie.
  • Bewaar ook het eventuele e-mailcontact, de betalingsbewijzen en een kopie van de advertentie (met foto’s).
  • Ga na of het is toegestaan om de betreffende producten of diensten te verkopen.
    • Het is de verantwoordelijkheid van gebruikers om te controleren of de producten of diensten mogen worden verhandeld op basis van wet- en regelgeving en de Algemene Voorwaarden van HorecaMarktPlein.

 

Veilige betaling en verzending

  • Contant – Door contact te betalen kunt u gelijk oversteken. Stuur echter nooit contant geld per post op. Voor tips over de echtheidskenmerken van eurobankbiljetten kunt u op de website van De Nederlandsche Bank terecht.
  • Giro/Bank - Een bankoverschrijving is een veilig manier van betalen. Het risico van deze betaalmethode is wel dat u betaalt voor een product dat u niet vooraf heeft geïnspecteerd en nog niet in uw bezit heeft. Gebruik deze methode dan ook alleen als u de verkoper vertrouwt. Uw geld kan later niet meer worden teruggestort op uw rekening (storneren).
  • PayPal - Met PayPal kunt u direct online betalen of betaald worden via uw eigen bankrekening of creditcard. Wanneer u verzendbare producten betaalt via PayPal, zijn uw aankopen in veel gevallen onbeperkt beschermd.
  • Wanneer u het PayPal-logo in de advertentie ziet staan kunt u met PayPal betalen. Ook kunt u de verkoper zelf vragen om met PayPal te betalen.

       

  • Rembours - Bij een rembourszending wordt er bij aflevering van het product aan de deur betaald aan de postbode. Het nadeel van rembours is dat pas na betaling aan de postbode het ontvangen product kan worden bekeken. Dit kan dus een baksteen zijn in plaats van een laptop. Gebruik rembours daarom alleen als u de verkoper vertrouwt. Twijfelt u aan de authenticiteit van de postbode, vraag dan naar zijn of haar legitimatie. Mocht de postbode deze niet kunnen overleggen, betaal dan niet.Laat de producten veilig verzenden.

 

Verkopers.


  • Persoonlijk contact en helder informeren
    • Persoonlijk afleveren en afrekenen: Als u het artikel persoonlijk aflevert, weet u zeker dat u betaald krijgt.
    • Maak contact via de telefoon, bij voorkeur via een vaste lijn.
    • Maak duidelijke afspraken met de koper, over de prijs, levering en garantie.
  • Als verkoper kunt u eventuele teleurstellingen voorkomen door duidelijk te informeren over het aangeboden product, zoals relevante productspecificaties (inclusief eventuele tekortkomingen) en duidelijke (hoge resolutie) foto's.
  • Overweeg (zeker als het om grote bedragen gaat) om de gemaakte afspraken schriftelijk met elkaar vast te leggen, bijvoorbeeld een koopovereenkomst en een kwitantie als bewijs van betaling en levering.
  • Spreek liever niet af op een afgelegen plek.
  • Wees alert als de aanbieding te mooi is om waar te zijn.
  • Verzamel zoveel mogelijk informatie over de koper en bewaar alle (verzend) informatie.
  • Wees alert bij kopers uit het buitenland.
  • Controleer diverse internetfora op naam, adres, telefoonnummer.
  • Heeft u van de potentiële koper een bod boven de vraagprijs ontvangen, wees alert.
  • De koper heeft haast met de aankoop en hoeft het product niet vooraf te inspecteren, wees alert.
  • Ga na of het is toegestaan om de betreffende producten of diensten te verkopen.
  • Het is de verantwoordelijkheid van gebruikers om te controleren of de producten of diensten mogen worden verhandeld op basis van wet- en regelgeving en de Algemene Voorwaarden.

 

Veilige betaling en verzending

  • Wanneer de transactie niet in persoon wordt afgehandeld, maak dan duidelijke afspraken over de verzending en de eventuele transport- en verzekeringskosten.
  • Kijk uit voor kopers die met een buitenlandse cheque willen betalen: Cheques van buitenlandse banken kunnen ongedekt of vals zijn.
  • Maak geen gebruik van Western Union, Money Gram.
  • Verstuur het artikel aangetekend, zodat u een verzendbewijs krijgt waarmee u kunt aantonen dat u het artikel heeft verstuurd.
  • Stuur geen producten naar het buitenland voordat u het geld op uw bankrekening heeft staan.
  • Kies voor een veilige verzending en betaling, bijvoorbeeld via de online betaalservice PayPal of bankoverschrijving.

 

Transactieproblemen

  • Probeer altijd eerst met de verkoper in contact te treden en met elkaar tot een oplossing te komen.Als u niet tot een oplossing kunt komen, kunt u ervoor kiezen om juridische hulp in te schakelen via bijvoorbeeld:

 

  • Maak altijd melding bij de Politie in geval van oplichting en HorecaMarktPlein via het Meldpunt Internetoplichting van de Politie en ons contactformulier.
  • Neem contact op met PayPal indien u met PayPal heeft betaald en in aanmerking wilt komen voor Kopersbescherming. bekijk de tip